onsdag den 5. september 2012

Post apokalypse... er en meget trist tanke

Så 'The Road' af Cormac McCarthy, eller 'Vejen' som den hedder på dansk, blev læst færdig i weekenden, og så har jeg ellers fordøjet på den lige siden.


Resumé

Den handler, om en far og hans søn der vandre igennem USA, efter at jorden er gået under. Man ved ikke hvad der er sket, kun at luften er fyldt med aske, træerne og dyrene er døde, og solen har været bag skyerne i flere år. Det er en grå, gold og øde verden, hvor de eneste de møder er uciviliserede "mennesker", der ikke går af vejen for at æde hinanden for at overleve. Deres eneste håb er at tage syd på, hvor der måske er varmere og mulighed for at opbygge et nyt liv.

Sproget var meget let, og sætningerne korte. Det var som om teksten ikke ville spilde unødvendig tid på ligegyldigheder, men sikre sig at vi fik de vigtigste beskrivelser. Det gav også teksten en trist og nærmest åndeløs rytme.
De nøgne beskrivelser gav en følelse af meningsløs overlevelse... hvis man kan sige det.

For man ville gerne have, at faren og sønnen overlevede... men det virkede også så meningsløst at overleve i den verden.

Side 111

  • "They walked through the streets wrapped in the filthy blankets. He held the Pistol at his waist and held the boy by the hand. At the farther edge of the town they came upon a solitary house in a field and they crossed and entered and walked through the rooms. They came upon themselves in a mirror and he almost raised the pistol. It's us, Papa, the boy wispered. It's us."

Jeg græd... meget.

Det var trist at læse den. På side 44 var der en scene, hvor faren efterlader indholdet af sin pung på vejen, hans identitet, og jeg begyndte bare at græde. Hver gang de ankom til et nyt forladt hjem som var blevet tømt og ødelagt, begyndte jeg at hulke. Under beskrivelser af hvordan de andre mennesker spiser hinanden, var mine øjne opspilet i rædsel.

Men den var virkelig god!

Det var en "page turner", for jeg turde ikke andet end at blive ved med at læse. Jeg ville vide om de fandt en mening med livet? Og om de fandt et nyt sted at eksistere i fred? Den var alt det som en katastrofe bog skal være, uhyggelig, trist og tankevækkende.

Den var en perfekt katastrofe bog! og hvis du som jeg er glad for bøger som 'Puls' og 'Knogler' af Stephen King, så vil 'The Road' helt klart også være noget for dig.

Ellers kan du starte med at se filmen.

Faren bliver spillet af Viggo Mortensen, og den er virkelig god, men også ret uhyggelig...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar