tirsdag den 21. august 2012

Svaret er 42!

Jeg er en ret stor fan af Douglas Adams' 'The Hitchhikers Guide To the Galaxy', både Bogen og filmen... ikke så meget tv-serien fra 1981... eller radioprogrammet som startede det hele... Men mere filmen fra 2005 og bog 1 i bog-serien.


Det er svært at sætte en finger på, hvad det er der fanger så mange mennesker, og derved giver dette fiktive  univers kult status.

Historien er at jordbeboeren Arthur Dent, bliver reddet af rummanden Ford Prefect, sekunder før jordens destruktion, til fordel for en intergalaktisk motorvej. Ford Prefect er forsker til rejse- guide-bogen, 'The Hitchhikers Guide To the Galaxy', og han tager Arthur med ud som intergalaktisk hitchhiker.

Måske er det den ultimativ fjollede tilgang til 'post apokalypse idéen. Måske er det de geniale og uforudsigelige svar Adams giver på, om hvad der ud over os eksistere i galaksen Måske er det bare idéen om, at et håndklæde er det vigtigste redskab for en intergalaktisk hitchhiker.

Det der fik mig indfanget i starten, var den maniodepressive robot Marvin, som vores allesammens yndlings eliksir professor, Alan Rickman, lægger stemme til i filmen.


Både filmen og bogen er hylende morsomme, men begge kræver at man koncentrere sig, ellers mister man helt tråden.

Og nu en forklaring på overskriften:



Bog 1 og filmen, som er lavet over bog 1, er super gode, og jeg synes at du burde  læse/se dem, hvis er bare en smule intereseret i paranomale eller sifi universer, men de andre 4 bøger er for langt ude, og noget litterert rod, efter min menig, så dem vil jeg ikke anbefale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar