onsdag den 15. august 2012

The-Master-of-the-Puf gør det igen.

Jeg gik i 1.g, da en gammel veninde begyndte at sætte alle til at læse 'Paper Towns' af John Green. Først var jeg ikke så hooked... konceptet lød barnligt, og desuden skulle den bestilles fra USA, så det gad jeg ikke.

...men så fik hun vores fælles veninde til at læse den.... og de snakkede ikke om andet! Hvad var så fedt ved den bog!?!

Så jeg var på britiske Play.com, som sender bøger gratis til danmark, i håbet om at de måske havde fået den... men her kunne jeg kun få hans bog 'Looking For Alaska'... så jeg købte den... læste den... og elskede den!

I mellemtiden var 'Paper Towns' udkommet fra Bloomsbury's britiske afdeling, så nu kunne denne også fås på play.com, og jeg kunne næsten ikke vente på at den kom til mig med posten. Og den var lige så storartet som min veninde havde lovet mig.

Så hun nævnte at John Green havde en Vlog med sin bror Hank, og at den var lige så god som bøgerne.

Her er en info video:


3 maj 2012 udgav John Green så 'The Fault in Our Stars' til minde om vloggeren Esther Earl, som døde af kraft. Lær mere om Esther her.

'Esther' betyder 'stjerne' og deraf tiltlen.


'The Fault in Our Stars' er en rørende fortælling om den kloge og humoristiske pige Hazel Grace, som har levet med kraft i lungerne siden hun var 13 år. Langsomt har den overtaget hendes liv, til hun nu ikke går i skole længere, og egentlig bare venter på at dø, selvom hun kun er 16 år gammel.
Men så en dag til terapigruppe, er den hotte, tidligere kraft ramte, Augustus med, og pludselig har hun en grund til at blive ved med at leve. For Augustus er ikke bare hot, han er også sød, smart og fortabt i kærlighed til hende, men kan man tillade sig at få en kæreste når man har en dødbringende og  uhelbredelig sygdom?

Jeg kunne næsten ikke ta det. Hele historien var dømt til at være en tragedie, og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at det var lidt af en tåreperser, men så var den også bare så meget mere! Det der er så skønt ved at læse bøger af John Green, er nemlig at han antager at læseren er et intelligent væsen, og det skinner virkelig igennem.

Alle personer har en super lækker retorik, og der ligger altid et vittigt comeback klar på deres fiktive tunger. Dette gjorde værket til noget så sjældent som en livsbekræftende og humoristisk tragedie.

Jeg grinede, jeg græd, og jeg elskede det... Den er ekstraordinært god!

28 September 2012 udkommer den på dansk under titlen 'En flænge i himlen', hvilket jeg er lidt ked af, da den jo burde hedde noget med stjerner af hensyn til Esther... Men sådan er det.

3 kommentarer:

  1. Tak tak, jeg har hørt rigtig positive ting om 'Ildenglen', så mon ikke, det bliver en god læseoplevelse? :) Og jaaaa, jeg har seriøst lyst til at læse 'The Night Circus' med det samme, men jeg har lige nogle andre bøger, der skal læses først. Det kender du sikkert godt.

    Så blev du færdig med The Fault in Our Stars. Sikke en slutning, hva'? :'( Jeg må snart få købt mig nogle flere bøger af Mr. Green.

    SvarSlet
  2. Jeg er SÅ glad for du nu også har læst den - og kunne lide den! Den bog er så fantastisk og sørgelig og sjov og smuk og grim og... Jeg har ingen ord. John Green er altid godt! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er intet mindre end et geni! Tak fordi du fortalte mig om ham i sin tid!

      Slet